CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Thursday, February 19, 2009

no idea---pimples alert!!!

aku cam bangang2 la skejap mlm2 buta ni hah~
dah x taw nk buat ape..
mid term break bermula!!..
best ke huh??
ntah...10 hari dol~
x mental plak aku bertapa kat rumah lame2....
hahha..


bkn tu yg aku nk story sbnrnye..
actly kan...aku smbang dgn one of my ym friend...nothing much to borak2..tp bliau cam best jah kasi idea sroh tulis blog pasal jerawat since kteorg pon x abes2 crite pasal cik jewarat(nicname kpd jerawat secara sopan...) ..tb2 tringat word aika ~..'pimple alert!! pimple alert!!' maka muncul la istilah2 brikut:

Jerawat komedo:(bila dibace bunyinye ade ala2 biawak komodo kan..sungguh horror) Komedo muncul karena adanya sumbatan di pori-pori kulit. Komedo disebabkan karena adanya sel-sel kulit mati dan kelenjar minyak yang terlalu berlebihan pada kulit. Komedo dapat dibagi lagi menjadi dua, iaitu blackhead dan whitehead.

Blackhead terlihat seperti pori-pori yang membesar berwarna hitam -karena penyumbatan-. Blackhead dikatakan sebagai whitehead tatkala terdapat lapisan kulit baru yang tumbuh di atas penyumbatan tersebut. Tumbuhnya lapisan kulit baru di atas penyumbatan pori tersebut menyebabkan warnanya berubah menjadi keputih-putihan -oleh karena itu komedo tipe ini disebut sebagai whitehead-.

Jerawat klasik (pimple/acne vulgaris): (ade pulek jrawat klasik..xleh blah btol) Jerawat jenis ini berbentuk tonjolan -yang lebih besar dari komedo- kecil berwarna merah mudah. Jerawat jenis inilah yang paling banyak diidap oleh anak yang sedang memasuki usia pubertas.

Jerawat batu (cystic acne):(jerawat neh mmg sacarstic...konfem sakit klu picit..bole berair cukop mata!) Jerawat batu berukuran lebih besar dari jerawat klasik. Penyebab jerawat batu adalah lebih dikarenakan faktor genetik atau keturunan. Jerawat batu timbul karena kelenjar minyak yang sangat over-aktif dan pertumbuhan sel-sel kulit yang tidak secepat kulit normal.

bile time2 best cik jewarat ni muncul??
  • Stress atau tekanan kejiwaan...(tekanan jiwa??gila la tu..ahahha..maaf~)
  • Masturbasi..(apakah ini...korg skolah kan??pegi tanye cekgu klu x taw ye)
  • Keturunan...(biasenye akan stop sndiri pd satu pringkat umur mngikut hormon...wah~)
  • Debu dan kotoran lain yang dapat mendatangkan bakteria penyebab timbulnya infeksi pada jerawat..(debu2+asap kreta segala..haiya)
  • Berada di dalam lingkungan dengan kandungan klorin tinggi. Hal ini dapat menyebabkan timbulnya jerawat yang serius..(klorin??klorox ke hape?huhuhu..)
solutions??
lain orang lain cara....mcm2 produk ade kat kedai tuh..pegi je cr mngikut kesesuaian serta mngikut ongkosnye..
xpon korg tenyeh je la putih telur campur bunga melur(mak aku ajar sbnrnye...tp aku malas buat..mane nk kutip bunga melur??huhu)..
klu agak2 nk best lagi...kasi tumbuk kulit kayu manis..pastu tenyeh kat jewarat tuh~.perghhh..mmg meletup la muke lpas tu tahan pedih..tp konfem surut...

tapi kan....
jerawat ni normal padehal...
x remaja ar klu x der cik jewarat...kan kan kan??
its all teenagers thingy~

yeah...
hebat plak aku mngarut pasal jerawat...muke sendiri pon bersepah jerawat padehal..
~Lalalal~

selamat mencuba dan selamat beramal...

hak3..

jari menari di depan tv..
roro aka roha

0 comments: